Strony internetowe cennik – to możliwe? Jako konsumenci XXI wieku mamy możliwość wyboru wśród wielu ofert korzystając z dobrodziejstwa internetu. Tak też poznajemy oferty i przedzieramy się przez szereg wycen, opisów oraz specyfikacji produktu. Pamiętajmy jednak, że wielu specjalistów od sprzedaży zaproponuje nam cenę wykonania strony internetowej, jaką możemy zapłacić podczas pierwszych rozmów. Można to porównać, do sytuacji gdzie po wejściu do apteki poprosilibyśmy o najtańszy lek. Co lepsze, nie ustalając, nawet co nam dolega. Otrzymamy zapewne lek w kwocie kilku złotych. Będzie tanio, szybko, jednak nie będzie to lek dopasowany do naszych potrzeb oraz mamy naprawdę małe szanse osiągnąć zamierzony cel.
Tak też jest z tanimi stronami www, bez analizy potrzeb i zaangażowania zespołu są „dopasowane” pobieżnie.
Jak w takim razie powinno się ocenić wykonawcę i mieć pewność, że wycena będzie adekwatna do pracy, a tym samym oferta atrakcyjna? Poniżej lista cen, jakie oszacowaliśmy na podstawie wycen wielu niezależnych od siebie agencji reklamowych z Warszawy.
Zobacz projekty stron i cennik
Zobacz projekty i cennikAnaliza stawek cen na podstawie rozeznania cenowego na początku roku. Pominięte zostały wyceny Agencji reklamowych, których same strony były w znacznym stopniu niskiej jakości (błędy w wyświetlaniu) oraz stawki były znacznie większe niż średnia. W wycenie przedstawiono najlepsze ceny (najniższe) z pominięciem agencji wykonujących strony o niskiej jakości. W przypadku braku konkretnych danych zostały one oszacowane przez osoby realizujące zestawienie. Odpowiedzi na zapytania mogły wpływać również po publikacji artykułu, tym samym wyniki mogą odbiegać od stanu faktycznego.
Analiza ma na celu pokazać przybliżone ceny wykonania stron dzięki użyciu środków ułatwiających wykonanie solidnej strony przy pomocy ewentualnych podzespołów – gotowych modułów, czyli pisania tylko części kodu od podstaw.
Wizytówki firmowe
Zakres takich stron powinniśmy rozumieć prawie dosłownie, wizytówka bowiem, to strona składająca się z założenia z dwóch stron (tak jak drukowana wizytówka posiada przód i tył). W zakres wchodzi strona główna (przód) i opcjonalnie strona kontaktu (tył – choć wolę określenie „końcowa”) na ,którą będziemy kierować klientów (pomoże to też wygodnie liczyć konwersje). Obecnie stosuje się strony typu One Page i ewentualne menu w górnej części strony kieruje do odpowiednich sekcji na tej samej podstronie (stronie głównej).
Cena w przedziale 1.200 – 1.900 zł netto + VAT.
Z CMS rozbudowane do 10 podstron
Określane mianem stron łatwych w obsłudze nawet dla osób nieznających się na kodowaniu/programowaniu. Wygodę tą zawdzięczamy realizacji strony na systemie do zarządzania treścią (CMS – np. WordPress). Mamy możliwość zarówno edycji treści na stronie jak i rozwijanie strony o kolejne informacje jak np. pisanie wpisów na blogu/aktualnościach.
Cena w przedziale 2.500 – 5.200 zł netto + VAT.
Dodatkowa ilość podstron lub rozbudowa o katalog
Zawierające znacznie większą strukturę podstron zarówno opisowych bądź podstron z zakresu prezentacji np. produktów przy pomocy wygodnych w obsłudze katalogów produktów. Zyskujemy dodawanie/edytowanie ze strony administratora oraz wyszukiwanie/sortowanie dla wygody użytkownika (klienta). Strony tego typu zawierają już znacznie większy zakres prac.
Cena w przedziale 4.400 – 12.500 zł netto + VAT.
Sklepy internetowe
Przyjmując, że sklep to nie tylko podpięcie płatności pod stronę z katalogiem (wyceniane powyżej), a również szereg narzędzi ułatwiających sprzedaż czy działania marketingowe oraz solidne przygotowanie strony pod pozycjonowanie, to powinniśmy poruszać się raczej w kwotach bliżej wyższego zakresu. Sklep to bowiem główny element firmy – dobry sprzedaje, zły przynosi tylko straty.
Cena w przedziale 9.200 – 24.500 zł netto + VAT.
Ile kosztuje strona internetowa dla małej firmy?
W odniesieniu do analizy branży można się z pewnością spodziewać różnych założeń. Jeśli jesteśmy małą firmą usługową w średniej wielkości mieście, przyjmujemy często przeznaczenie budżetu rzędu 1.500 – 2.500 zł netto. Kierujemy się założeniem, że nasz koszt zakupu nie powinien być wyższy od naszego miesięcznego wynagrodzenia. Na pewno jest to bezpieczne założenie, spójrzmy jednak na to, jaki jest faktyczny koszt zatrudnienia specjalistów, którzy będą realizować naszą stronę internetową.
Przyjmując realizację prostej strony oraz zatrudnienie tylko dwuosobowego zespołu (mikro agencja lub wyznaczony zespół Grafik + Programista) zakładamy, że w ciągu 3-5 dni roboczych wykonają naszą stronę, po czym dalsze korekty/zmiany potrwają około 5 dni roboczych. W ciągu miesiąca poświęcą nam sporą część swojego czasu (połowę), a my wynagrodzimy ich kwotą poniżej najniższej krajowej. Biorąc po uwagę koszty utrzymania oraz wykonanie przez taki zespół 2-3 tego typu zadań otrzymujemy nadal niewysokie wynagrodzenie z całego miesiąca około 1.900 zł/osobę. Czy to jest możliwe? Przy założeniu zatrudniania specjalistów z wieloletnim doświadczeniem, nie. Możemy liczyć raczej na powierzenie naszego zadania osobom w agencji na najniższym szczeblu doświadczenia (stażysta, początkujący grafik, początkujący webdeveloper – jak nie niżej). Dodajmy, że agencje o wyrobionej marce stawiające na solidne produkty nie powierzają takich zadań tym osobom bez opieki, a przeważnie stażysta otrzymuje tylko wykonanie zadań pod opieką doświadczonej osoby.
Ile w takim razie powinna kosztować nasza strona, jeśli liczymy na realizację przez specjalistów? Niewiele powyżej zakładanej przez nas kwoty, w budżecie 3.500 – 5.000 zł netto otrzymamy znacznie lepszy produkt wykonany przez doświadczony zespół, co przełoży się na wykonanie solidnej i nowoczesnej strony internetowej.
Problemy z poprawkami tanich stron.
W trakcie poszukiwań wykonawcy, możemy też odnaleźć ogłoszenia typu „zlecę dokończenie strony internetowej” co możemy rozumieć jako dokończenie strony rozpoczętej przez pierwszego wykonawcę i z jakichś względów niedokończonej. Powodów może być wiele, od niemożliwych do przewidzenia przed wyborem jak np. Nagła niezdolność wykonawcy, aż po mniej przyjemne typu brak umiejętności, doświadczenia wykonawcy lub wręcz deklarowania niskiej ceny, po czym rezygnacja w momencie małej opłacalności.
Jak widać tanie strony internetowe to często powody problemów z dokończeniem zadania. Przed nami jeszcze poprawki, które mogą okazać się się studnią bez dna. Każda taka zmiana i poprawka musi być opisana oraz oszacowana. Wykonawca pyta, jak i co ma wykonać, szacuje często z zapasem czasu, po czym wprowadzenie może nie być nawet celem jaki nas satysfakcjonuje.
Inwestycja na lata
Stając, do projektu szukajmy korzyści w postaci tego, że to właśnie dobrze wykonana strona będzie dla nas przedstawicielem w sieci pozyskującym kolejnych klientów. Nasza inwestycja zwraca się znacznie szybciej a do tego solidny wykonawca jest nie tylko godny polecenia, ale też wytypowania podczas realizacji kolejnego projektu.