8 elementów obowiązkowych na stronie internetowej

Świat dąży do automatyzacji, stajemy przed komputerami i maszynami każdego dnia, które ułątwiają nam codzienną pracę. Gdy będąc w nocy na dworcu potrzebujemy kawy, a bardzo zależy nam na czasie, to podchodzimy do automatu z kawą, wybieramy a automat po chwili zaczyna przygotowywać nam produkt. Zanim jednak dokonamy wyboru, mamy jasno przedstawione informacje, jakie rodzaje kaw są do wyboru, czasami towarzyszy im zdjęcie. Możemy wybrać, czy z cukrem i jeśli tak, czy z dodatkowo z jego większą ilością itd. Znamy również cenę i z doświadczenia wiemy, że automat wyliczy resztę i wyda nam odliczoną kwotę. Czas realizacji, z założenia mieszczący się w 60 sekundach, ukazuje nam również kolorowy wyświetlacz z rosnącym paskiem oraz na koniec komunikat o gotowym produkcie. Podobnie powinna działać nasza strona, być jak wyuczony przedstawiciel (choć to porównanie jest o tyle nie wygodne, że przedstawiciel może wyczuć klienta, zastosować różne techniki i do tego dążą również większe firmy stosując marketing automation na stronach i w działaniach marketingowych. My mamy jednak zawężone działania bo skupiamy się na “jednorazowej” budowie strony, zbudowaniu jednej bądź zaledwie kilku ścieżek sprzedaży na stronie i ewentualnej aktualizacji wraz z optymalizacją po jakimś czasie.

 

Przystąpmy do działania z wyborem odpowiednich składowych strony tak by w efekcie uzyskać najlepszą konwersję. Wśród wielu podstawowych, jakie zawierać będzie większość stron internetowych to:

1. Realizacje

Podane w postaci portfolio, czy opisu lub rekomendacji od firm dają jasną informację dla przyszłych klientów, że działamy w branży dłuższy czas, mamy doświadczenie, poparte nie tylko opisem firmy w zakładce “o nas” ale widocznymi realizacjami udokumentowanymi i dostępnymi. Nawet jeśli jest ich niewielka ilość (nowa firma) to postarajmy się tak je zaprezentować by było by wzbudzić zaufanie odbiorcy. Możemy mieć jeden produkt i opisać etapy realizacji produktu, pokazać szkice, prace wstępne, efekt i ewentualne wsparcie po zakończeniu realizacji.

2. Formularz kontaktowy

Skoro zależy nam na kontakcie klientów i składaniu zapytań, gdyż pozwalają one nawiązać pierwszy kontakt, to warto ułatwić ten proces. Umieszczenie formularza na stronie, gdzie wystarczy adres e-mail i treści pozwoli nawet często zabieganym klientom na złożenie krótkiego zapytania. Formularz powinien być jeszcze odpowiednio opatrzony informacjami na temat tego, czy wiadomość została wysłana i jeśli jest taka możliwość to z informacją ile czasu zajmuje obsłudze udzielenie odpowiedzi. Potencjalny klient wie, że jeśli zależy mu na szybszej odpowiedzi, to mimo to skontaktuje się droga telefoniczną.

“Umieszczenie formularza na stronie, gdzie wystarczy adres e-mail i treści pozwoli nawet często zabieganym klientom na złożenie krótkiego zapytania.”

3. Zdjęcia personelu

Niedoceniany w większości firm element korzystnie wpływający zarówno na kontakty mailowe jak i wizerunek oraz zaufanie do firmy. Aktualnie w marketingu zauważalnie wspomina się, że kupują ludzie od ludzi i tym samym dokonując zakupu lubimy “poznać” sprzedawcę, a nie tylko firmę. To znaczy poznać zespół oraz osobę odpowiedzialną za naszą usługę produkt. Pomijając wyjątki, przy większości firm świadczących usługi podświadomie dajemy gwarancję dobrze wykonanej usługi oraz stoimy na czele firmy w kontakcie z klientem stając się jego partnerem.

4. Blog

Jako narzędzie budujące firmę w postaci eksperta z danej dziedziny staje się bardzo docenianym narzędziem promocji. Dobrze przygotowany wpis zawierający wartościowe treści możemy w prosty sposób promować dzięki działaniom na social media. Bez względu na target, mamy serwisy i blogi tematyczne. Dotrzemy do klasy biznes lub matek z dziećmi, w zależności od tego gdzie zaczniemy się wypowiadać i udzielać linku do naszych obszerniejszych wypowiedzi, stosowanych często jako swego rodzaju instrukcji czy poradników. Drugim nie mniej ważnym powodem jest wzrost wartościowej treści aktualnie najbardziej docenianej przez wyszukiwarki. Daje to swego rodzaju darmową formę pozycjonowania strony.

“Dobrze przygotowany wpis zawierający wartościowe treści możemy w prosty sposób promować”

Zobacz projekty stron i cennik

Zobacz projekty i cennik

5. Opinie

Powinniśmy starać się o gromadzenie wykonanych realizacji, rekomendacji klientów oraz opinii, czasami w postaci wyrywkowych zdań. Im krótsza forma tym większe prawdopodobieństwo, że ktoś poświęci chwilę by się z nimi zapoznać i tym samym zbudować sobie wizerunek nas jako zaufanej firmy. Wiarygodność opinii zwiększa nie tylko podanie z imienia i nazwiska osoby, która napisała opinię, ważne jest też określenie stanowiska oraz firmy (opinie B2B), a załączanie zdjęcia osoby opiniującej zwiększa znacząco zaufanie do opinii.

6. Przejrzysta oferta

Jeśli stajemy przed naszym klientem w relacji face to face, nie staramy się nigdy wyczytać kilku stron oferty, a stopniowo uświadamiamy klienta od ogółu do szczegółu, bądź odwrotnie – zależnie od sytuacji i oferty, czym się zajmujemy i co oferujemy. Tym samym przygotowanie oferty na stronie powinno w podobny sposób pozwolić stopniowo poznawać naszą ofertę. W tym celu możemy dzielić ją na części, działy, stosować nagłówki, wypunktowania oraz elementy graficzne zawsze jeśli jest możliwość, a nawet filmy. Zadbajmy nie tylko o cześć wizerunkową a również merytoryczną. Dobrze jest stosować dane, jeśli opisujemy możliwe korzyści, przedstawiać możliwe warianty, określać czas realizacji, zakres naszych możliwości oraz grupę odbiorców.

7. Cennik

Nie ma usługi, której nie da się oszacować/wycenić. Tym samym nie ma klienta, który nie chciałby poznać ceny lub przedziału cenowego przed zakupem. Nawet najbogatsi zerkają na cenę bo mogą równie dobrze cieszyć się tym, że mogą sobie pozwolić na zakup za taką kwotę. Dlatego stosowanie cen staje się coraz bardziej widoczne przy usługach niegdyś szacowanych dopiero po kontakcie.

“Nawet najbogatsi zerkają na cenę…”

8. Call to action

Zdefiniowany cel: sprzedaż produktu, powiększenie bazy mailingowej, pozyskanie zapytań mailowych lub telefonicznych. Powinien występować na każdej podstronie i ściśle określać dalsze działanie jakie chcielibyśmy wyegzekwować na użytkowniku. Może to być również zachęcenie do przejścia z portfolio do oferty czy na stronę kontaktu w celu wyszukania najbliższego sklepu partnerskiego. Stosowanie przemyślanej treści, grafiki i prowadzenie użytkownika choć trudne to odpowiednio przemyślane i wykonane daje widoczne rezultaty, a zarazem mierzalne.