Opakowanie to narzędzie, za pomocą którego możesz przyciągnąć uwagę konsumentów i zwiększyć sprzedaż. Dobrze zaprojektowane pudełko pomaga konsumentom zrozumieć do czego przeznaczony jest produkt, jak go używać oraz sprawia, że konsument chce go kupić.
Design opakowania pomaga zaprezentować produkt w najbardziej atrakcyjnym świetle. Prace nad tworzeniem dobrego opakowania trzeba zacząć od analizy oraz odpowiedzi na poniższe pytania:
- Dla jakiego produktu będzie przeznaczone? Np. delikatne przedmioty wymagają ciasnego opakowania, które będzie chronić je przed uszkodzeniami.
- Kto jest grupą docelową? Opakowanie produktu, przeznaczonego wyłącznie dla kobiet, będzie się znacznie różnić od opakowania dla mężczyzn.
- Ważną cechą jest także cena produktu. Np. opracowując projekt opakowania dla produktu luksusowego, musisz użyć elementów, które kojarzą się z bogactwem, luksusem.
- Należy wziąć pod uwagę główne cechy i wartości marki. Jeśli produkt i marka są proekologiczne, to do projektowania opakowania konieczne jest użycie naturalnych materiałów.
- W jakich okolicznościach ludzie kupują produkty? Musisz znać miejsce zakupu: mały sklep, centrum handlowe, sklep internetowy. Reakcja konsumenta na to same opakowanie w Internecie i na półce w sklepie mogą się różnić, zatem mieć rożny wpływ na decyzję zakupową.

Mając odpowiedzi na powyższe pytania można zabrać się do prac kreatywnych. Aby stworzyć atrakcyjny projekt, należy wziąć pod uwagę aktualne na rynku trendy oraz pamiętać o następujących zasadach.
- Prostota i przejrzystość. W obecnych czasach klienci nie zawsze mają czas na dokładne przeczytanie całej zawartości opakowania. Jednym z głównych trendów w branży opakowań w ciągu ostatnich lat stała się prostota i minimalizm.
- Fonty. Nietypowe kroje pisma potrafią odróżnić zwykłe opakowanie od innych produktów, wywołać pewne uczucia emocjonalne i skojarzenia. Ponadto font może podkreślać cechy produktu. Np. zakrzywione, płynne linie dobrze komponują się z płynami: napoje, perfumy, itd.
- Kolorystyka. Wybór koloru jest jednym z kluczowych etapów projektowania opakowań oraz etykiet. Czasami konsumentowi trudno jest zapamiętać nazwę produktu, ale pamięta, że produkt był sprzedawany w pudełku określonego koloru. Ponadto kolor może wywoływać pewne emocje, skojarzenia i wpłynąć na decyzję o zakupie. Np. niebieski, biały i zielony są często używane do pakowania środków czyszczących, ponieważ symbolizują czystość.
- Ilustracje i grafiki – bez nich opakowanie może wydawać się dość prostackie. Jest to atrakcyjny sposób na przekazanie historii oraz wartości marki.
- Opakowania z okienkiem. Tradycyjne opakowanie ukrywa swoją zawartość, a wielu konsumentom to się nie podoba, bo chcą wiedzieć, jak wygląda towar w środku i mieć pewność co do jakości zakupu.
- Opakowania ekologiczne. Rozwiązania z materiałów pochodzących z recyklingu odpadów pokonsumpcyjnych oraz z surowców odnawialnych – główne trendy ostatnich lat.
- Bezpieczeństwo. Opracowując projekt opakowania produktu trzeba pamiętać o funkcjonalności oraz wygodzie w użytkowaniu. Ono powinno nie tylko pięknie prezentować się, ale także stanowić barierę ochronną.
Projekt opakowania może sprawić, że produkt jest wyjątkowy i zauważalny na pułkach. Może wyróżniać się niezwykłym kształtem, jasnymi kolorami, itd. Wielu konsumentów najczęściej przyjeżdża do sklepu za określonym produktem, już znanej i sprawdzonej marki. Nietypowy design opakowania może zainteresować i skłonić do zakupu nowego produktu. Według badań około 60% konsumentów zwraca uwagę na produkt ze względu na atrakcyjny wygląd opakowania.