Zabezpieczenie.
Temat dotyczy przeważnie stron opartych o system CMS, gdzie istotne jest odpowiednie zabezpieczanie w celu uniknięcia włamania i edycji strony przez osoby trzecie. Co skutkować może błędami na stronie, podmianą treści lub całkowitym zawirusowaniu strony. Tracimy tym samym na wizerunku firmy, wejściach (Google wyszukiwarka wyświetla komunikat o zawirusowaniu strony i mamy spadek wejść klientów) i wynikach w pozycjonowaniu (spadek na niższe pozycje). Pomimo ciągłego doskonalenia się hakerów we włamaniach, doświadczona osoba robiąca strony www odpowiednio zabezpieczy nam stronę, poprzez zastosowanie podstawowych zabezpieczeń, miedzy innymi niestandardowych nazw użytkowników oraz odpowiednich haseł. Nie zapomnijmy wspomnieć o tym przy realizacji strony.
Domena.
Czyli nazwa, której wpisanie w pasek przeglądarki pozwoli nam przejść na stronę. Kilka lat wstecz głównie z zakończeniem “.pl”, “.com”, a nawet dość często lubianym przez lokalne firmy domeny regionalne “.miasto.pl”. Pomimo, że dzisiaj zakres rozszerzeń jest większy najpopularniejsze są rozszerzenia podane powyżej. Do niedawna nazwa wybierana często z użyciem słowa kluczowego (wyszukiwanego w wyszukiwarce, by lepiej wypozycjonować stronę) dzisiaj powinna się jednak wyróżniać, składać z optymalnej ilości znaków (im krótsze tym lepiej) oraz budzić zaufanie. Warto również poradzić się w doborze serwisu w którym dokonamy rezerwacji oraz zakupu domeny. Nie brak serwisów oferujących domeny za 1 zł lub gratis przy zakupie hostingu. Koszt domeny odczujemy po niedługim czasie w postaci wygórowanej stawki, często powyżej 100 zł rocznie gdzie średni koszt jest zbliżony do ceny 70 zł (domeny z rozszerzeniem “.pl”).
Hosting.
Mniejsze firmy hostingowe potrafią szybciej rozwiązać nasz indywidualny problem
Miejsce gdzie fizycznie znajdować się będą pliki strony, w tym elementy graficzne, pliki z kodem czy bazy danych lub poczta. W miarę rozwoju technologi staje się to niedużym kosztem i wynajęcie przestrzeni dyskowej, technicznie spełniającej wymogi podstawowej strony, z przestrzenią dyskową 10 GB (głównie istotne ze względów przechowywania poczty) zamkniemy z powodzeniem w kwocie 70 zł/rok. Przy wyborze, powinniśmy się skupić głównie na tym, jakiej potrzebować będziemy obsługi. Duże wypromowane marki oferujące hosting stawiają na jakość techniczną i rozmaite dodatki (często niewykorzystywane), jednak traktowani jesteśmy szablonowo, często irytujące jest oczekiwanie na konsultanta, szablonowe odpowiedzi, techniczny język, bądź odsyłanie do zakładki pytania/odpowiedzi. Jednym słowem mało elastyczni. Mniejsze firmy hostingowe pomimo, że czasami mają widoczne błędy technicznie to od strony pomocy potrafią szybciej rozwiązać nasz indywidualny problem komunikując się tym samym w zrozumiały sposób.
Poczta.
Obecnie większość osób korzystających posiada jedną, bądź kilka skrzynek pocztowych. W zależności od upodobań czuje się pewnie znając już obsługę programu pocztowego i tworząc nową skrzynkę w domenie (np. biuro@nowastrona.pl lub imienazwisko@nowastrona.pl) może połączyć ją z aktualną pocztą. Serwisy pocztowe jak np. gmial.com, poczta.wp.pl oraz programy pocztowe thunderbird umożliwiają podłączenie poczty zewnętrznej w celu pobierania (zasysania) poczty z serwera firmowego. Warto posiadać “pocztę w domenie” bo staje się to pewnego rodzaju uwiarygodnienie osoby korzystającej z tej poczty a zarazem wpływa korzystnie na wizerunek firmy.
Zobacz projekty logo i cennik
Zobacz projekty i cennikSklep online.
Temat obszerny jak i jego budowa, dlatego skracając do minimum zadajmy sobie pytanie czy sklep online już prowadziliśmy? Jeśli tak, to powinniśmy znać podstawowe potrzeby i budowa sklepu wraz ze stroną www powinna być dla nas nie tyle łatwym zadaniem, co dość zrozumiałym pod względem potrzeb i funkcji. W przypadku pierwszego kontaktu z tą formą sprzedaży musimy wiedzieć, ze budowa sklepu może być wydatkiem “jednorazowym” (aczkolwiek stała opieka web developera będzie niezbędna) lub wydatkiem abonamentowym. Budując sklep od podstaw, korzystając bądź nie z modułów typu WooCommerce powinniśmy uzgodnić wszelkie oczekiwania co do funkcjonalności sklepu, w tym płatności, kompatybilności z serwisami zewnętrznymi itd. Płatności dokonamy za wykonanie sklepu i dojdą nam ewentualne zmiany i ulepszenia. Wybierając sklep w rozliczeniu abonamentowym płacimy za dostęp do wielu możliwości przy stałej opłacie miesięcznej, a aktualizacja “silnika” jest przeważnie po stronie usługodawcy. Mamy tym samym możliwość przez kilka miesięcy oceny rentowności naszego pomysłu. Szersze porównanie i przedstawienie korzyści obu wariantów możemy uzyskać kontaktując się z przedstawicielem agencji.
Aktualizacja.
Stworzenie nowej strony z panelem administratora daje nam możliwość edycji treści oraz wprowadzania zmian. To przewaga strony z CMS nad stronami bez systemu zarządzania treścią. Wiąże się to jednak z dodatkowymi pracami jakie powinniśmy wykonywać w zakresie strony, począwszy od podstawowych jak aktualizacja Wordpressa, wtyczek podpiętych do strony (rozmaite dodatki jak np. wtyczki odpowiedzialne za pozycjonowanie, wersje językowe, formularze kontaktowe itp.) a zarazem treści w tym godzin otwarcia i nr telefonów. W przypadku pierwszej części prac jest to o tyle ważne, że ataki wirusów i innego niebezpiecznego oprogramowania są skuteczniejsze w momencie gdy nasza strona posiada słabe ogniwo (np. niezaktualizowaną wtyczkę). Dodatki, jakie możemy mieć zainstalowane na stronie są dalej rozwijane przez autorów, w celu zabezpieczania się przed coraz to nowszymi sposobami włamania. Dlatego powinniśmy też w swoim planie uwzględniać czas dla strony, w tym nie tylko napisania nowych artykułów na bloga, a dbając również o aktualizację. Pamiętajmy również, że przed aktualizacją powinniśmy zrobić kopię strony i danych. Błędna aktualizacja lub aktualizacja jeszcze nie sprawdzonej nowej wersji może skutkować błędami w naszej stronie. Warto tym samym wybierając firmę, która stworzy naszą stronę zapytać o ewentualną pomoc w aktualizacji strony. Mamy wtedy pewność w profesjonalnym podejściu i stałej kontroli ze strony agencji (w końcu obsługuje wiele innych stron i wie jakie wtyczki są pewne).
Zobacz projekty stron i cennik
Zobacz projekty i cennikWsparcie.
Strona internetowa jest jak nowy samochód z salonu. Tak jak z samochodem, najlepiej jest gdy stroną zajmie się producent (autoryzowany serwis). Dobrze liczyć na wsparcie i ustalić warunki. Przewagą w tym zakresie jest współpraca z agencją reklamy bez względu na miasto z jakiego będzie Warszawa, Poznań, Kraków, Gdańsk, Olsztyn, wszelka pomoc może zostać udzielona zdalnie i co najważniejsze wbrew pozorom, zgłoszenie mailem potrzeby pomocy może skutkować wsparciem w ciągu już 60 minut, co w porównaniu z przejechaniem przez zatłoczone miasto w godzinach szczytu jest bardzo dobrym wynikiem.
Cena.
Tak jak w każdej branży możemy trafić na chałturników lub rozpoczynających przygodę ze stronami. Ceny nie zaskakują, ale i nie powinniśmy się dziwić efektom lub ich brakowi (słaba konwersja – nieprzemyślany układ, błędy na stronie, zawirusowanie, brak optymalizacji, niedopracowana wersja mobilna). Unormowane stawki w agencjach reklamowych, które spełniają powyżej opisane czynniki dobrej strony internetowej łatwiej określić i porównywać. Biorąc wynagrodzenie kilkuosobowego zespołu (np. 2-4 osobowe) gdzie odpowiedni specjaliści zajmą się grafiką, układem i kodowaniem, treścią oraz optymalizacją to koszta rzędu 1300 – 1800 zł netto dla stron prostych statycznych oraz 2400 – 3800 zł netto rozbudowanych stron z systemem CMS (wordpress). Co prawda, nie wszystkie rzeczy może zawierać nasza strona i cenę można uzyskać niższą lub negocjować. Warto jednak pamiętać, że skoro kierujemy na stronę cały ruch (informacja na wizytówkach, ofertach, reklamach outdoorowych oraz online) i w skali roku wydajemy na to kilka tyś. zł to czy nie warto zadbać o najważniejszy czynnik jakim jest strona?