Strony internetowe – co powinieneś wiedzieć, zanim zlecisz wykonanie

Nie da się ukryć, że żyjemy w czasach widocznego rozwoju technologii. Każdego miesiąca dowiadujemy się o wynalazkach, których istnienie mogły nam jedynie zapowiadać filmy Sice-fiction. Ze spokojem przyjmujemy informacje takie jak komputery lżejsze od torebki mąki (Sony Vaio Pro 11 – 0,87 kg), monitory grubości 7,2 mm (LG E2290V), czy strony internetowe ładujące się w kilka sekund, pozwalające dokonać zakupu produktów bez wychodzenia z domu.

Poznajmy podstawowe zmiany jakie zagościły w zakresie stron internetowych, o których powinien wiedzieć każdy właściciel firmy, marketing manager, czy inna osoba odpowiedzialna za wprowadzenie nowej strony internetowej.

Responsive Web Design (RWD).


Strona przygotowana pod poprawne wyświetlanie na rożnych rozdzielczościach ekranu, od dużych monitorów np. 24 calowych poprzez laptopy i mniejsze tablety, aż do telefonów. W zależności od potrzeb “ustawiająca” moduły, kolumny i inne treści dla łatwego przeglądania, a w przypadku komórek z zachowaniem odpowiedniej wielkości guzików i menu dla łatwiejszego nawigowania po stronie. Warto wspomnieć, że ma to również znaczący wpływ na wyższe pozycje w wyszukiwarce Google. Dobrze wykonana strona to również przemyślana struktura strony desktopowej (komputery i laptopy). Zupełnie inaczej dostosowuje się i przewiduje zachowanie internautów niż na stronach mobilnych (telefony). W wersji mobile najważniejszymi czynnikami o jaki zadba fachowiec, jest m.in. skrócony czas ładowania, dzięki optymalizacji grafiki, podmiana niektórych animacji/filmów na statyczną grafikę oraz często zmniejszenie ilości treści lub ich podział. Dodatkowo, niezmiernie ważny jest odpowiedni układ strony, mobilne menu, guziki powrotu, ładowanie strony w tle, czy też kontrola poprawności na kilku rozdzielczościach.

Dobrze wykonana strona to również przemyślana struktura strony desktopowej (komputery i laptopy). Zupełnie inaczej dostosowuje się i przewiduje zachowanie internautów niż na stronach mobilnych (telefony).

Kompatybilność z przeglądarkami.


Lata wstecz istotnym było “być w sieci” poprzez posiadanie strony, która prezentuje jedynie kilka informacji oraz dane kontaktowe. Mniejsza ilość informacji i tym samym prosta strona to jednak nie wszystko. Obecnie, pomimo widocznych liderów, korzysta się z kilku przeglądarek (IE11, Firefox, Safari, Opera, Chrome, Edge). Dlatego też powinniśmy zadbać o to, by strona poprawnie wyświetlała się w ostatnich wersjach przeglądarek.

Layout i grafika.

Jednym z ważniejszych elementów strony jest grafika oraz przejrzysty układ. Większość zakupów dokonujemy na podstawie przeglądania produktów. W związku z tym, strona oraz produkty/usługi prezentowane na niej, powinny być przedstawione graficznie. W przypadku układu strony, podając nasze założenia, możemy liczyć na pomoc specjalistów w zakresie wyboru najkorzystniejszego rozmieszenia elementów, jezeli jednak chodzi o zdjęcia personelu, firmy i produktów powinniśmy zaoferować cześć materiałów od siebie. W miarę swoich możliwości, postarajmy się o realne zdjęcia, czy to firmy, personelu bądź wspominanych produktów, by zdobyć zaufanie przyszłych klientów. Nie możemy zapominać również o jakże ważnej obróbce graficznej zdjęć – to w jaki sposób przedstawiamy produkt, może świadczyć o naszym zaangażowaniu w ich sprzedaż. Banki zdjęć są pomocne w sytuacji, gdy nie posiadamy zdjęć bądź produkt lub usługa jest na tyle popularna, że możemy wyszukać go wśród zdjęć profesjonalnych fotografów.

 

Realizując stronę w agencji reklamowej, warto zapytać czy korzysta ona z banków zdjęć, ile zdjęć przewiduje przy realizacji strony oraz czy dysponuje Grafikiem który podda zdjęcia dalszej obróbce w celu zindywidualizowania grafiki pod kolorystykę strony. Starajmy wystrzegać się zdjęć nienaturalnych, jak choćby zdjęcia grupy osób, której przypiszemy miano zespołu firmy. Należy również pamiętać, że zgodnie z prawem nie powinniśmy samowolnie pobierać zdjęć z wyszukiwarek lub innych stron. Nie tylko narazimy się na złe opinie, ale tez możemy mieć nieprzyjemności z tego tytułu. Nawet jeśli pobieramy zdjęcia produktów z oficjalnej strony producenta (produkt sprzedawany przez nas jako pośrednika.przedstawiciela) postarajmy się uzyskać jego zgodę.

Konwersja.


Dlaczego, gdy chcemy przywitać klienta, czy to w naszym lokalu, czy na spotkaniu pytamy grzecznie “czy się czegoś napije” po czym prowadzimy rozmowę, często na różne luźne tematy, zmierzając, po jakimś czasie, do konkretów oraz sprzedaży produktu? Ponieważ wiemy, że gdyby rozpoczelibyśmy na odwrót, sprzedaż spadłaby. Podobnie jest z konwersją (są wyjątki). Strona internetowa powinna zachęcić, wyróżnić ofertę, poprzeć opiniami, by po chwili zaproponować zakup lub kontakt z przedstawicielem. Choć nikt o tym chętnie nie pisze, ani nie mówi to duże firmy wydają krocie na dostosowanie strony i badania wpływające na lepszą konwersję. Przesuwają drobny guziczek, to na prawo to na lewo, zmieniają kolor, obrys itd., by po testach osiągnąć czasami 10% więcej sprzedaży, co daje niebotyczne kwoty w skali roku. Co możemy zrobić, posiadając tę odrobinę wiedzy, aby zyskać na tym? Możemy postarać się uzyskać pomoc ze strony agencji w zakresie konwersji, a w czasie późniejszym o audyt pod kątem przeanalizowania zachowania użytkowników.

(…)duże firmy wydają krocie na dostosowanie strony i badania wpływające na lepszą konwersję.

Narzędzia do analizy.


Tworzymy naszą nową stronę i chcemy, by była naszą wizytówką, pomagała w sprzedaży przekazując istotne informacje klientom 24h/7, bądź sprzedawała produkty/usługi. Internauta poznaje nas (przynajmniej z zakresu jaki chcemy przedstawić) i sami wiemy, że warto poznać też naszego przyszłego klienta bo wpływa to znacząco na sprzedaż. Jesteśmy lepiej przygotowani na jego zachowanie i potrzeby. Tu z pomocą idą nam narzędzia do analizy strony, często darmowe, wymagają jedynie podłączenia i konfiguracji (koszt od 150 zł). Narzędzia pozwalają nam w przejrzysty sposób poznać dane o osobach odwiedzających w tym również wiek, płeć czy zainteresowania oraz ich zachowanie na stronie.

 

Z podstawowych informacji dla nas jako Właściciela strony mamy dane na temat ilości odwiedzin, miejsc z jakich były odwiedziny (miasto, przeglądarka, urządzenie), pozyskania wejść: z linku w mailu, portali społecznościowych, wyszukiwarki, bezpośredniego wpisania adresu strony, linka z forum, poczty, linku z rabatem umieszczonego na ulotce. Warto się tym samym zastanowić nad tym jakie nasze działania sprawdziły się w przyciągnięciu internautów na stronę oraz pod dokonaniu odpowiednich konfiguracji sprawdzić z których to działań marketingowych pozyskaliśmy nie tylko internatów przeglądających stronę a już klientów (dokonując zakup, zamówienie, czy wysyłających wiadomość).

Moduły i dodatki.


Rozwój technik w stronie pozwala na wprowadzanie różnych modułów takich jak galerie, opinie, efekty z ruchomym tłem itp. Stosowanie tych działań, wpływa na ciekawszy, a zarazem wyróżniający wygląd strony. Z kolei odpowiednie zastosowanie działa na lepszy obiór treści. Warto przedstawić treści do wglądu projektanta, by ten mógł opracować zarys i przedstawić nam swoją propozycję na wygląd i rozmieszczenie modułów i dodatków.

Zobacz projekty stron i cennik

Zobacz projekty i cennik

Optymalizacja i pozycjonowanie.


Są to dwa działania, które powinny być wykonywane naprzemiennie w różnym przedziale czasowym. Są one nierozłączne dla sięgnięcia najlepszego efektu. To, co było skuteczne w pozycjonowaniu kiedyś, nie wpływa tak znacząco na pozycje dzisiaj. Przykładem jest choćby zakup linków masowo dodawanych w serwisach na zasadzie “jak leci”, który może odbić się znaczącym spadkiem strony w wynikach wyszukiwania.

 

Aktualnie, ważne jest zadbanie o sprawność techniczną strony, rozwój poprzez wartościową treść oraz stałe kierowanie internautów. Podstawowy zakres działań optymalizacji powinien dać zauważalne efekty już na przestrzeni dni, kolejne działania powiązane z wartościową treści i zabiegami zewnętrznymi wymagają już ustaleń i planu marketingowego. Musimy sobie uświadomić, że wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania pod upatrzoną frazę (zwrot typu “strony internetowe”) są wartościowe dla każdego z naszej branży i interesują się nimi inni do tego stopnia, że wydatki za oblegane pozycje sięgają często większe kwoty niż zwrot z efektów. Dobrym rozwiązaniem jest współpraca z fachowcem od pozycjonowania, w celu doboru optymalnych rozwiązań, doboru i analizy słów kluczowych. Choćby zastosowanie dłuższych fraz (long tail) kierujących na stronę użytkowników z konkretnym zainteresowaniem jak np. “strony internetowe Olsztyn” czy “cennik strony www Warszawa”.

Podstawowy zakres działań optymalizacji powinien dać zauważalne efekty już na przestrzeni dni

Treść.


Dwie najważniejsze zasady przy przygotowaniu treści do strony. Pierwsza: nie możemy zakładać, że wszyscy internauci nie czytają treści na stronie. Treści czyta dużo osób jeśli ją odpowiednio przygotujemy. Błędy jakich powinniśmy unikać to treść nudna, opisująca jedynie osiągnięcia firmy oraz jej “wspaniałość” , a przedstawienie jej na stronie w bloku kolumny. Zadbajmy o akapity, wypunktowania, wyróżnienia i grafikę pośród treści. Sama merytoryczna część też niech się wyróżnia i poświęćmy na to co najmniej kilka godzin, skoro strona ma nam przyciągać klientów przez kolejne lata. Jeśli piszemy o firmie to tak, by ukazywać korzyści jakie osiągają nasi zleceniodawcy ze współpracy. Druga zasada: to im mniej tym lepiej. Nie twórzmy niepotrzebnych treści, by wypełnić puste miejsce. Zadbajmy o jakość, a nie ilość.