Kto wybierze najlepiej? Typujemy wykonawcę naszej nowej strony internetowej przeważnie w porozumieniu z inną osobą. Jeśli jesteśmy, przedstawicielem lub szefem większej firmy to konsultacja z zespołem jest czymś naturalnym. W przypadku jednoosobowej działalności mamy w zanadrzu ocenę przez osoby z rodziny lub znajomych. Naturalne jest również przeglądanie opinii w sieci, jednak im nie tyle mniej ufamy co chcemy doradzenia typowo w kontekście naszej sytuacji.
Dla kogo wytypowanie najlepszej oferty będzie prostym zadaniem? Z pewnością nie ma na to aż tak dużego wpływu stanowisko, czy predyspozycje osobowe. Najważniejsze bowiem staje się tu doświadczenie przy realizacji poprzednio realizowanych stron oraz rozeznanie na rynku projektowania stron internetowych. Jeśli nie posiadamy doświadczenia lub nasze doświadczenia nie są, dla nas odpowiednio czytelną listą (by patrząc z dystansu uporządkować najważniejsze punkty) to posłużmy się poniżej opisanymi podpowiedziami.
Jednak, jak ocenić rynek stron www? Mamy tu już znacznie więcej pracy niż tylko odhaczenie listy. Sama ocena jest czymś już w pełni zależnym od tego, jakiej strony szukamy, jak bardzo ma być to zaawansowana realizacja oraz czy słusznie wyśrodkujemy obecne kwoty za tego typu usługi – nie zawsze średnia arytmetyczna pozwala idealnie ustalić cenę usługi. Dużo lepszym, w przypadku projektowania stron, jest odrzucenie w pierwszej kolejności firm niespełniających kryteriów jakościowych jak np. umiejętności wykonania odpowiedniej grafiki, zaproponowania stylu innego niż masowo powtarzany w realizacjach, a nawet ocena samej strony internetowej Agencji Interaktywnej.
Kilka kluczowych elementów jakie warto brać pod uwagę podczas oceny rynek vs wykonawca:
- ocena obecnego poziomu zaawansowania – jeśli wykonawca, jakiego chcemy wytypować pisze o zaawansowanym poziomie, a w portfolio przedstawia standardowe wizytówki to może nie znać w pełni rozwiązań, jakie wchodzą na rynek. Patrzmy na takie elementy jak animacje, efekty w zakresie przechodzenia stron, przewijania, wprowadzanie niestandardowych układów, dodawanie filmów w tle oraz wszystko, co może wydać się na pierwszy rzut oka „fajne”. Nie musimy tego wdrażać u siebie, mamy jednak pewność, że wykonawca potrafi wdrażać zaawansowane rozwiązania i świadczyć takie usługi w przyszłości,
- zakres wdrażanych elementów podczas wykonania projektu – czy można wytypować standard podstawowego składu, jeśli tak, czy nasz kandydat zaoferuje również taki zakres
- porównanie cenników – choć z założenia szukamy taniej realizacji, przy ocenie postarajmy się być obiektywni. Nie raz doradzaliśmy znajomemu i zapewne też sugerowaliśmy, że warto czasami dołożyć do lepszej realizacji. Przy ocenie rynku poprzeczkę dla ceny średniej ustawmy powyżej średniej arytmetycznej.
- sprawdzajmy oferty na wsparcie po sprzedażowe – prędzej czy później zechcemy dokonać zmian w obrębie strony. Samo RODO pozwoliło, nam zauważyć jak ważne są aspekty dobrze przygotowanych stron i potrzeba wsparcia wykonawcy, sam panel administratora to już obecnie za mało, by móc wprowadzać zmiany na stronie.
Wracając, do doświadczeń wiemy, że istotne jest, by wykonawca zagwarantował termin oraz kompletne ukończenie strony. Na tym etapie jednoosobowy zespół daje znacznie mniejszą gwarancję terminów. Freelancer, doświadczając problemów zdrowotnych, nawału pracy, nagłych poprawek w innych zadaniach, awarii sprzętu lub innych sytuacji blokujących go w realizacji zadania, może nie tyle nie wykonać terminowo zadania co nawet „zamilknąć” i wprowadzić nas w sytuację podbramkową. Nie wiemy co dalej czynić, czekać na wykonanie, szukać innego wykonawcy, a jak tak to skąd dostaniemy dane dostępowe do obecnej strony (jeśli zostały zmienione).
Musi również być bardziej dostępnym dla nas niż my dla niego. Chcemy bowiem, poświęcić stronie tylko tyle czasu co musimy (minimum naszego cennego czasu). Dobrze jak wykonawca zaangażuje się w nasz projekt i poświęci nam czas by poznać grupę odbiorców, przejrzy branżę oraz wyjdzie z inicjatywą wsparcia nawet w tematach przedstawienia różnych rozwiązań, nawet na etapie luźnych rozmów jeszcze przed wyborem jego oferty.
Zobacz projekty stron i cennik
Zobacz projekty i cennikIdąc dalej w typowe elementy techniczne i obsługi, liczymy na zrozumienie nas jako klienta wymagającego i nastawionego na możliwość zmian i wprowadzania dodatkowych rozwiązań w trakcie realizacji. Nie oczekujemy drastycznych zmian, ale przynajmniej elastyczności (zapisanej również w umowie) by nasze nagle powstałe pomysły można było rozważyć podczas procesu twórczego i ewentualnie wdrożyć na stronie.
Pamiętajmy o tym przy wyborze wykonawcy strony internetowej
Jak rozwiązać problem wybrania dobrego wykonawcy w niskiej cenie? Przygotowaliśmy kilka wskazówek:
- wybierać wykonawców, którzy dokończą projekt pomimo choroby – zapytajmy, czy w razie niespodziewanej niezdolności naszym projektem zajmie się kolejna osoba/zespół.
- upewnijmy się, czy projekt realizuje osoba z doświadczeniem – doświadczenie domowego freelancera (na co dzień pracującego w innej branży, np. Elektryk) może nie być równe doświadczeniu osoby zawodowo zajmującej się realizacją stron z doświadczeniem kilkudziesięciu projektów.
- dopytajmy o sposoby wpływające na lepszą realizację – czy wykonawca oferuje kontakt tylko z pośrednikiem i pracę tylko w oparciu o brief/formularze? Czy dąży do prowadzenia rozmów i obsługi realizowanej na etapie korekt z wykonawcą (kontakt z grafikiem, programistą).
- oczekujmy więcej niż tylko grafika i programowanie – im większe doświadczenie w pracy twórczej wykonawcy (np. projektowanie brandu czy realizacja projektów do druku) oraz doświadczeniu z elementami takimi jak konwersja (poprawa elementów w naszej stronie w celu pozyskiwania większej ilości klientów) tym lepiej dla naszego zlecenia.
Szybka decyzja to korzyści
Jako konsument XXI wieku znamy się na zabiegach sprzedażowych, wszelkie gratisy dodawane do stron w miarę wyboru oferty w ciągu kilku godzin lub dni oraz niższa cena w okresie pozasezonowym. Nie traktujmy tego jako czegoś złego, w prawdzie co nam szkodzi skupić się na wyborze w czasie 2 dni – to przecież wystarczający czas, by ocenić kilka ofert. Obecnie, gdy mamy możliwość negocjowania rabatów i gratisów skupmy się zawsze na dodatkowych korzyściach, może grafika na social media, stopka do maila, to tylko kilka pomysłów, jakie mogą nam wpaść do głowy podczas negocjacji. Pamiętajmy, by zakres gratisów był podyktowany też konkretnymi działaniami z naszej strony – sprzedawcy prowadzą rozmowy na temat strony z wieloma klientami, z każdym negocjują i chętniej przystaną, na nasze pomysły jak zaczniemy okazywać też decyzję skorzystania z oferty popartą działaniami (przejrzenie umowy, ustalenie terminów).