Corporate identity – co to jest i jak ją tworzyć?

Myśląc o konkretnej marce w naszej głowie zawsze się pojawia pewny symbol. Może to być konkretne logo, kolor, hasło, itp. Są to elementy, które tworzą system identyfikacji wizualnej firmy (corporate identity), dzięki czemu rozpoznajemy ją spośród tysięcy innych na rynku.

Corporate identity – z czego się składa?

Identyfikacja wizualna (corporate identity, CI) – to zintegrowana całość, której elementy pomagają firmom komunikować swoją indywidualność, przewagę, wartości. CI zapewnia semantyczną spójność towarów lub usług oraz wszystkich informacji marketingowo-reklamowych, pochodzących z firmy. Na tożsamość wizualną składają się elementy słowne, graficzne, ale też dźwiękowe, zapachowe i dotykowe. Do najważniejszych się zalicza:

  1. Logotyp – oryginalny rysunek lub skrót nazwy firmy czy organizacji. Powinien składać się z około 4-7 liter, bo wtedy jest łatwy do zapamiętania.
  2. Slogan – hasło firmowe, które najczęściej mówi o jej celach, wartościach, misji, postawie wobec otoczenia, itp. On może obiecywać, wyjaśniać lub opisywać. Zazwyczaj występuje w towarzystwie logo. Dobrym przykładem tu posłuży marka Nike i jej hasło „just do it!”.
  3. Kolorystyka oznaczeń, materiałów reklamowych, siedziby. Kluczowym w projektowaniu tożsamości wizualnej marki jest wybór wiodących barw. Udowodniono, że każdy kolor ma swoje znaczenia i skojarzenia, dlatego trzeba wybrać taki zestaw CMYK, który będzie pasował do naszej marki i rodzaju działalności. Np. McDonald’s promuje się w szatach czerwonych i żółtych – kojarzonych z radością, szczęściem, intelektem oraz energią.
  4. Zestaw czcionek korporacyjnych to kolejny ważny element tożsamości wizualnej biznesu.  On odzwierciedla ton, pozycję, nastrój firmy. Czcionka może być lekka, duża, drukowana, maszynowa. Niektórzy eksperci nawet rozróżniają czcionkę żeńską i męską.


Do pozostałych, nie mniej ważnych elementów tożsamości wizualnej marki należą: materiały marketingowe (ulotki, gadżety), wygląd produktów i opakowań, design siedziby i otoczenia firmy, stoisk targowych, dress code pracowników (ubiór, identyfikatory), pieczątki, itd. Wszystkie one są opisane w książce identyfikacji wizualnej firmy (brand book), która pomaga utrzymywać spójność komunikacji wizualnej.

Główne etapy tworzenia Corporate identity

  1. Przed rozpoczęciem prac kreatywnych trzeba zrobić dokładną analizę działalności firmy, jej celów strategicznych, wartości, obecnego statusu oraz perspektyw na przyszłość. Dobra identyfikacja wizualna powinna być dopasowana do charakterystyki marki, zgodna z jej polityką. Żeby stworzyć unikalną i atrakcyjną corporate identity trzeba poznać swoją branżę, zrozumieć wyróżniki firmy na tle innych. Przeanalizować tożsamość korporacyjną konkurentów i partnerów z branży.
  2. Proces tworzenia zacznij od  kreowania hasła i logo. Eksperymentuj z czcionkami – nie powinny być bardzo złożone, ani też zbyt proste. Poznaj znaczenie kolorów i wybierz najlepszy zestaw barw i cieni dla swojej tożsamości wizualnej.
  3. Następnie określ, które pomysły Ci się podobają najbardziej  i wybierz 3 najlepsze do ostatecznego przetestowania. Sprawdź projekty tożsamości korporacyjnej w praktyce – pokaż osobom z grupy docelowej. Niech ocenią jej atrakcyjność, zrozumiałość, zapamiętywalność, itd.). Wszystkie elementy identyfikacji wizualnej marki powinny być zauważalne, przejrzyste i wywoływać pozytywne skojarzenia.

Zobacz projekty stron i cennik

Zobacz projekty i cennik

Marki od dawna stosują różne techniki i metody, aby na długo zostać w pamięci i sercach konsumentów. Wielu firmom to udaje się właśnie dzięki dobrze dobranej i kreatywnej tożsamości wizualnej. Projektowanie corporate identity to bardzo ważny i kreatywny proces, który wymaga cierpliwości i skupienia. Jednocześnie atrakcyjna CI – jeden z kluczowych i najbardziej uczciwych sposobów walki o klientów, dlatego warto zainwestować w nią swój czas oraz pieniędzy.