Budowanie marki osobistej (personal branding) to przemyślane zarządzanie wizerunkiem człowieka. Personal branding tworzy pewne wrażenie o osobie w umysłach otaczających ją ludzi. Tworzenie marki osobistej jest długim i skomplikowanym procesem związanym głównie z pracą nad sobą, ale nie tylko. Przykładem znanych i silnych marek osobistych mogą być np. informatyk Steve Jobs, pisarz Stephen King, aktorka i modelka Emma Watson, Królowa Elżbieta II, Papież Jan Paweł II itp. Osoba, która chce budować markę osobistą, powinna dobrze przeanalizować swoje mocne i słabe strony oraz nauczyć się, jak z nich prawidłowo korzystać lub nie.
Kto i dlaczego potrzebuje personal brandingu?
Dobra marka osobista jest potrzebna liderom: politykom, gwiazdom, sportowcom, itp. Personal branding potrzebny także przedsiębiorcom, dyrektorom, managerom czy specjalistom, którzy chcą wesprzeć swój biznes. Dobra marka osobista lidera pomoże wykreować pożądany wizerunek firmy. To będzie dodatkową wartością produktów i usług oraz pomoże przyciągać nowych potencjalnych nabywców.
Ważne jest, aby lider był kojarzony z firmą – aby ona była częścią jego personal brandingu. Jeśli ta spójność zostanie w świadomości konsumentów, znaczna część wizerunku biznesu będzie oparta na odnoszącej sukcesy marce osobistej. Pewna grupa ludzi będzie się skupiać nie na produktach czy usługach firmy, ale na silnej osobowości, która ich reprezentuje.
Wskazówki dla osób, które chcą budować swoją markę osobistą
Rób i promuj się jako specjalista tylko w tym, co naprawdę lubisz i na czym się znasz
Duża część społeczeństwa codziennie robi to, czego nie lubi, bo dobrze zarabia lub ma z tego korzystne benefity. Taka praca nie czyni ich szczęśliwszymi. Co więcej, robienie tego, czego nie lubisz, uniemożliwia Ci stanie się lepszym – np. liderem w branży. Ludzie o silnej marce osobistej zawsze robią to, co ich naprawdę interesuje, na czym się znają, dlatego potrafią motywować oraz inspirować innych. Taka marka osobista jest bardziej prawdopodobna i skuteczna oraz przyciąga dużą liczbę potencjalnych zainteresowanych.
Staraj się być lepszą wersją samego siebie
Pragnienie do samodoskonalenia jest jedną z najlepszych cech każdej osoby. Czasami słysząc słowa „być lepszym” ludzie myślą, że muszą „być lepsi od innych”. W rzeczywistości porównywanie się z innymi jest jednym z największych błędów oraz przeszkód w budowaniu personal brandingu. W przyszłości musisz być lepszą wersją tylko i wyłącznie siebie – swojej przeszłości.
Nie bój się krytyki – polub ją i wykorzystaj
Tylko ten nie popełnia błędów, kto nic nie robi. Dodatkowo, ludzie, którzy nic nie robią, nigdy nie są krytykowani. Konstruktywna krytyka pomoże Ci stać się lepszym – polub ją i wykorzystuj. Pozostałe oceny i komentarze (w tym także złośliwe) powinno się odbierać z ostrożnością i dystansem, a nawet ignorować.
Nawiązuj dobre relacje – buduj bazę kontaktów
Dobre i rozbudowane relacje są doskonałym narzędziem do osiągania różnych celów. Należy poświęcić wystarczająco dużo czasu na tworzenie nowych i rozwijanie starych kontaktów biznesowych i prywatnych. Prawidłowo ukształtowane otoczenie wokół osoby – lidera – wspiera wartości marki oraz służy jako niezależna i bardzo skuteczna reklama. Zaniedbanie relacji może doprowadzić do negatywnych konsekwencji i pogorszenia wizerunku, zarówno lidera, jak i firmy.
Pierwsze wrażenie – dbaj o nie
Aby zrobić pierwsze wrażenie wystarczy zaledwie 15 sekund – następnie ono może pozostać z osobą nawet na całe życie. Marka osobista opiera się nie tylko na doświadczeniu i wiedzy z branży, ale także na cechach osobowości, wyjątkowości jej gestów i mowy ciała, wyglądzie, itp. Te ostatnie odgrywają ważniejszą rolę w tworzeniu pierwszego wrażenia, niż wiedza i doświadczenie. Warto także pamiętać, że zwrócić na siebie uwagę jest znacznie łatwiej, niż ją utrzymać. Dlatego trzeba być osobą wszechstronnie rozwiniętą oraz móc rozmawiać i wyrażać swoje opinie na różne popularne tematy.
Zobacz projekty logo i cennik
Zobacz projekty i cennikKorzystaj z sieci społecznościowych
Obecnie najszybszymi i najbardziej skutecznymi środkami komunikacji ze społeczeństwem są sieci społecznościowe. Prawie wszystkie firmy aktywnie prowadzą swoje konta firmowe w popularnych serwisach online. Nie może ich zabraknąć także w strategiach personal brandingu. W przypadku kreowania marki osobistej trzeba nie tylko pokazać swoją działalność i aktywność zawodową, ale także zainteresowania, hobby, wartości, aktywność społeczną, sposób spędzania czasu wolnego, itp. Ludzie chcą i lubią oglądać profile zwykłych i prawdziwych osób – podobnych do nich samych.
Nie marnuj zbyt wiele energii na walkę, jeśli to nie przynosi pożądanych efektów
Budowanie marki osobistej nie powinno być ciężką walką. Ona wymaga czasu, pieniędzy i energii. Jeśli nie udaje się wypromować pożądany wizerunek, to warto przeanalizować i przeszacować swoje cele i wartości. Dostosować je do otoczenia i możliwości. Znaleźć swoją „nisze rynkową”, popracować nad pewnością siebie oraz stać się niezastąpionym.