Jak dodać firmę do Google Moja Firma?

Dodanie wizytówki do Google Moja firma jest prostsze, niż się może wydawać. Właścicielem wizytówki w usłudze Google Maps można zostać w kilka minut. Jak dodać firmę do Google Moja Firma i co jest do tego niezbędne?

Dla kogo wizytówka w usłudze Google Moja Firma?

Z możliwości posiadania wizytówki w Google Maps skorzystać powinni przede wszystkim przedsiębiorcy lokalni, nawet bez własnej strony internetowej. Jednak narzędzie jest stworzone dla wszystkich przedsiębiorców, niezależnie od wielkości prowadzonego biznesu i branży, w jakiej funkcjonuje firma.

W przypadku mniejszych firm to szansa na wypromowanie się w wynikach wyszukiwania, gdyż wizytówki niemal zawsze pojawiają się nad wynikami organicznymi w Google, przy większych natomiast – pomoże osobom w pobliżu na łatwiejsze dotarcie do siedziby firmy. Zalet posiadania wizytówki w Google Moja Firma jest oczywiście więcej, np.:

  • możliwość komunikowania się z klientami
  • opiniowanie produktów/usług firmy
  • wyznaczanie trasy do firmy
  • Google Street View
  • prezentacja nowości itp.

Zobacz projekty stron i cennik

Zobacz projekty i cennik

Co jest potrzebne do założenia wizytówki w Google Maps?

Chcąc założyć wizytówkę Google Moja Firma, należy mieć adres e-mail w Google. Najlepiej nowy, stworzony specjalnie dla tej usługi, np. z nazwą firmy w mailu. Oczywiście, do stworzenia wizytówki w Mapach Google wystarczy prywatny mail Google. Założenie jej z prywatnego adresu może jednak stanowić problem w przyszłości, kiedy przedsiębiorca będzie chciał powierzyć zarządzanie wizytówką firmie zewnętrznej lub pracownikowi firmy.

Dla stworzenia wizytówki firmy w Google niezbędny jest również fizyczny adres firmy. Wielokrotnie właśnie drogą pocztową, na wskazany adres, wysyłana jest specjalna pocztówka z kodem weryfikacyjnym, którego wpisanie kończy cały proces zakładania wizytówki w Google Maps. Za adres może służyć m.in.:

  • siedziba biura
  • wirtualny adres
  • adres zamieszkania

Jak dodać wizytówkę do Google Moja Firma krok po kroku?

Dodanie wizytówki do Google Maps nie jest trudne. Wystarczy postępować krok po kroku zgodnie z poniższą instrukcją.

  1. Wejść na adres https://www.google.com/intl/pl_pl/business/.
  2. Zalogować się do usługi Google Moja Firma, korzystając z konta w Google.
  3. Wybrać jedną z trzech opcji: kreatora wizytówki, zaimportowania gotowego szablonu wizytówki, pobrania szablonu do uzupełnienia.

W tym wpisie skupimy się na pierwszym wariancie, a więc dodaniu pojedynczej wizytówki firmy w Google. Po kliknięciu przycisku kreatora zostanie otworzone okno z mapą świata, na której można odnaleźć własną firmę. Zdarza się, że wizytówka została dodana bez zgody właściciela, np. przez pracownika. Warto ją wówczas odzyskać, ewentualnie przeprowadzić proces jej przejęcia lub usunąć wpis. Jeżeli po wpisaniu nazwy lub adresu firmy wizytówka nie wyświetla się w Google, można przystąpić do tworzenia jej od podstaw, co sprowadza się do uzupełnienia kilku pól.

  • Nazwa firmy – warto zawrzeć w niej główne słowo kluczowe opisujące oferowane produkty lub usługi.
  • Lokalizacja firmy – pola lokalizacji pozwolą widzieć klientom adres firmy. Dzięki niemu będą oni mogli wybrać opcję „wyznacz trasę”. Podawanie lokalizacji firmy nie jest jednak obowiązkowe. Jeżeli model biznesowy nie wymaga jeżdżenia do klientów i obsługiwania ich na miejscu, można pominąć dane lokalizacji, zaznaczając opcję „Nie”.
  • Obsługa klientów w firmie i/czy poza nią – zaznaczenie, gdzie firma przyjmuje i obsługuje klientów: w firmie, poza nią, korzysta z obu wariantów. Dla działalności usługowej trzeba zaznaczyć opcję „Tak, obsługuję klientów poza moją lokalizacją”, a następnie wybrać obszar świadczenia usług, np. miasto, gminę, powiat, województwo, kraj.
  • Kategoria główna – przypisanie firmie najważniejszej kategorii związanej z prowadzonym biznesem.
  • Numer telefonu i adres strony internetowej – numer telefonu do firmy/właściciela + podanie adresu strony przedsiębiorstwa (nie jest konieczne). Jeżeli firma nie ma strony www, przy tworzeniu wizytówki warto zaznaczyć opcję „utwórz bezpłatnie witrynę na podstawie podanych przeze mnie informacji”, co skutkuje automatycznym stworzeniem tzw. business site.

Po uzupełnieniu wszystkich pól pozostaje zweryfikować wizytówkę, bez czego nie wyświetli się ona w Google. Weryfikacja możliwa jest na kilka sposobów:

  • drogą pocztową
  • przez telefon (dostępna dla wybranych firm)
  • przez e-maila (dostępna dla wybranych firm)
  • natychmiastowa weryfikacja (dostępna dla wybranych firm)
  • weryfikacja zbiorcza (dostępna dla firm z ponad 10 lokalizacjami)

Najczęstszym sposobem weryfikacji jest wysłanie pocztówki z kodem weryfikacyjnym drogą pocztową. Dla algorytmów Google jest to bowiem najbezpieczniejszy sposób weryfikacji. Wówczas należy uzbroić się w cierpliwość, ponieważ pocztówka dociera do adresata najczęściej po blisko dwóch tygodniach.

Po zakończeniu procesu weryfikacji użytkownik zostanie przeniesiony na stronę z informacjami o firmie w Google Maps. Może ją edytować i uzupełniać, najlepiej opisami i zdjęciami, które faktycznie zainteresują użytkowników.